MIRAs historie

 

MIRA blev født som tomastet skonnert ved Rasmus Møllers Værft i Faaborg i 1898. Det var før lastbilerne og de store broers tid og skipper Niels MIRA Hansen og hans dæksdreng sejlede de indre danske farvande tynde med alskens gods.

Det var en hård arbejdsbyrde for den næste ejer, skipper Johannes Holm, men det en lettede en del, da han i 1935 installerede en maskine. Den måtte dog senere ofte stå passiv, da brændstofmangel under Anden Verdenskrig igen bragte sejlene til deres ret. I slutningen af fyrrerne var tiden definitivt ved at løbe fra sejlskibene, så MIRA blev rigget ned til kun at have et støttesejl.

Således kæmpede hun hårdt på fragtmarkedet, indtil konkurrencen til sidst tog livet af de små fragtskibe.

Ingeniør Claus Jacobsen forelskede sig i skibet og købte det i 1971 for atter at rigge det op. Som genfødt sejlskib førte MIRA sig nu frem bemandet dels med glade chartergæster og dels med unge, som trængte til et positivt indhold i tilværelsen.

I 1993 blev MIRA skadet ved en påsejling og måtte på værft. Det viste sig, at tidens tand havde været hårdere ved MIRA end forventet, så motorsaven blev startet op og efterlod kun ganske lidt af det originale skib. MIRA var nu solgt til Fonden MIRA af København, som var stiftet med det ene formål at bevare denne kulturhistoriske værdi for eftertiden. Statens Skibsbevaringsfond, Augustinus fonden, Tuborg-fonden, Arbejdsmarkedets feriefond, Louis Poulsen og andre gik ind og støttede restaureringen på E.M. Bådbyg i Gilleleje økonomisk, så MIRA i 1999 var klar til atter at gå i drift som charterskib, med et udseende som ved fødslen. Dog modificeret så skibet opfylder de krav, som gæsterne og Søfartsstyrelsen stiller til komfort og sikkerhed.

MIRA er en arbejdsplads for skipper, styrmand og kabyspersonale og drives professionelt, for at hun kan udfylde en plads i endnu et århundrede.

År 2004 kom MIRA i privateje på Wilders Plads, Christianshavn.

MIRAs skønhed har i øvrigt givet hende tilnavnet "Nyhavns Førstedame".